Aandachtspunten bij aankoop van een GTV6

1 – Carrosserie

Alfa Romeo’s zijn berucht voor de snelheid waarmee roest kan toeslaan en dat is dan ook één van de belangrijkste punten om in de gaten te houden.  Controlleer vooral de punten waar roest het hardste toe kan slaan:

1a – de onderste hoeken van de voorruit;

1b – de bak waarin het reservewiel ligt;

1c – de onderste hoeken van de kofferbakopening

1d – check vooral ook de binnenkanten van het schuifdak;

1e – de binnenschermen onder de motorkap;

1f – kijk vooral rondom de verstevigingsplaten waar de schokdempers aan bevestigd zijn

1g – als vanzelfsprekend: de dorpels;

1h – krikpunten en onderzijden van de portieren

1i – vergeet ook niet de wielkuipranden en de accubak (moet droog zijn)

Controleer deze GTV6 op al deze aandachtspunten en u zult zien dat hij uw keuring met vlag en wimpel doorstaat!

* * * * * * *

2 – Techniek

Mits goed onderhouden, zijn motoren uit deze GTV-serie redelijk probleemloos. Let wel op een paar zaken:

2a – Let op blauwe rook bij sterk afremmen: dat kan duiden op versleten klepgeleiders en/of klepsteelrubbertjes;

2b – De distributieketting hoort netjes stil te zijn. Die mag niet klapperen (staat dan te los);

2c – de originele koppakking kan een zwak punt zijn.  Een recente (nieuwe) koppakking zijn beduidend beter.  Hou tijdens het rijden de temperatuur goed in de gaten.  Als ie te heet wordt, kan dat duiden op een zwakke koppakking;

2d – een vettige distributieriem duidt op een lekkende hydraulische spanner (moet dan vervangen worden);

2e – olieverdruik bij een Alfa is heel normaal (tot zelfs 1 liter op de 1.000 km.).  Een beetje blauwe uitlaatwalm (vooral als de motor koud is), is normaal.  Maar: het moet wel een beetje zijn en geen blauwe walm!

2f – de versnellingsbak is redelijk probleemloos.  Slijtage van de synchromeshringen is merkbaar als de eerste drie versnellingen wat “lobberig” worden.  Maar vergeet niet: het is een transaxle met bak achterin, dus dat schakelt zowiezo minder strak dan een voor in geplaatste versnellingsbak;

2g – er zit aardig wat electronica in de GTV6 (zeker voor die tijd) en de zekeringenkast is gevoelig voor corrosie. Controleer daarom goed of alle electrische zaken (ramen e.d.) goed functioneren.

Controleer deze GTV6 op al deze aandachtspunten en u zult zien dat hij uw keuring met vlag en wimpel doorstaat!

3 – Taxatie(rapport)

Zelf de auto goed controleren en inspecteren is natuurlijk van groot belang.  Maar misschien wel net zo belangrijk is om er een expert naar te laten kijken en dat is in dit geval ook gebeurd.  Deze GTV6 is in 2008 door een expert op het gebied van Italiaanse klassiekers getaxeerd en is beoordeeld als een auto in een uitstekende conditie en prima staat van onderhoud.  De realistische verkoopwaarde (en dus niet een fictieve waarde voor de verzekering) is vastgesteld op 8.500 euro. Dat is deze auto ook écht waard en omdat het nog een relatief “onontdekte” klassieker is, zal de waarde ervan in de komende jaren zeker gaan stijgen.  Indien u daar belangstelling voor heeft, stuur ik u een kopie van het taxatierapport geheel en al vrijblijvend toe.

Plaats een reactie